Dag 6 en 7 Kabelvaeg - Uvaeg - Reisverslag uit Uvåg, Noorwegen van Roel Hoog - WaarBenJij.nu Dag 6 en 7 Kabelvaeg - Uvaeg - Reisverslag uit Uvåg, Noorwegen van Roel Hoog - WaarBenJij.nu

Dag 6 en 7 Kabelvaeg - Uvaeg

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Roel

09 Juli 2024 | Noorwegen, Uvåg

Na een zomerse zondag was het gisterenmorgen zwaar bewolkt, en een stuk frisser. Zo’n graad of negen.

De reis naar Vesteralen was ongeveer 175 km dus we konden het rustig aan doen. Vesteralen is een wat minder ruig landschap, maar zeker de moeite waard.

Toen we op onze accommodatie aankwamen kregen we een aardige teleurstelling te verwerken. We zouden vandaag met een bootje een zeearend Safari gaan doen, maar helaas de gids was langdurig ziek. Dus we moesten op zoek naar een alternatief programma.

Wat de teleurstelling een beetje goedmaakte was onze accommodatie. Een kamer met een enorm raam met uitzicht op het water en de bergen. En ook nog eens een goed restaurant waar we heerlijk vis gegeten hebben. Als vis liefhebbers zijn we de afgelopen week toch al goed aan ons trekken gekomen. Ik heb afgelopen zondag zelfs walvis gegeten (geen hele hoor).

Vanochtend tijdens het ontbijt hebben we crisisberaad gehouden, en besloten naar het Hurtigruten museum in Stokmarknes te gaan.

Hurtigruten is de scheepsroute die eind 19e eeuw ontstond langs de Noorse kust, van Bergen in het zuiden, naar Kirkenes in het noorden. Letterlijk vertaald betekent Hurtigruten “Express route”. Het was in die begintijd het enige betrouwbare transport in Noorwegen.

In het museum vind je de hele geschiedenis over de route, en, heel bijzonder, het schip de MS Finnmarken. Dit 81 meter lange schip uit 1956 heeft jarenlang op de Hurtigruten gevaren. Het schip is 2019 op de wal gesleept, en daarna is het museum er omheen gebouwd.

Hoezeer de Hurtigruten in de Noorse samenleving leeft bleek wel in 2011. Er werd toen op de Noorse tv een live programma van 134 uur uitgezonden vanaf een schip tijdens de gehele route. Dit programma werd door tweederde van de Noorse bevolking gevolgd. Overal onderweg begroetten mensen op de wal en in bootjes het schip met vlaggen en toeters.

Tegenwoordig wordt de route hoofdzakelijk door toeristische schepen bevaren, en wij vonden het vooral interessant omdat de route al jarenlang op onze bucketlist staat.

Morgen nog een dagje Vesteralen, tijdens het ontbijt morgen nog maar even overleggen wat we gaan doen. Dat is vandaag goed bevallen.

• 10 Juli 2024 - 09:31

Jenny Ouburg :

dan zullen jullie in Nederland op het Lauwersmeer moeten proberen de zeearend te spotten. Dat is ons vorig jaar niet gelukt maar de boottocht was mooi. Vis eten heerlijk maar Walvis …… [e-1f9d0]

• 10 Juli 2024 - 13:29

Mirjam:

Goh walvis……wat moet ik me daar precies bij voorstellen qua smaakbeleving?

• 11 Juli 2024 - 15:23

Willy:

Brent e.e.a. de Viking al in je naar boven?