Dag 18 en 19 Honningsvaeg - Inari - Reisverslag uit Inari, Finland van Roel Hoog - WaarBenJij.nu Dag 18 en 19 Honningsvaeg - Inari - Reisverslag uit Inari, Finland van Roel Hoog - WaarBenJij.nu

Dag 18 en 19 Honningsvaeg - Inari

21 Juli 2024 | Finland, Inari

Gisteren hebben we met pijn in het hart Noorwegen en het fjordengebied achter ons gelaten. Wat een prachtig land is het.

We reden ruim 350 km naar het zuiden, naar Inari (Finland), en voor mijn gevoel ook al weer wat zuidelijker in Finland. Maar we zitten nog altijd ruim 300 km boven de Poolcirkel.

Het landschap in Finland is wat saaier dan in Noorwegen, veel bossen en meren. Maar het is toch ook prachtig. Onderweg zagen we nog een vos, en natuurlijk de gebruikelijke rendieren. We hopen nog steeds Elanden te spotten, en heel misschien nog een beer.

Onze nieuwe accommodatie was ook weer prachtig gelegen aan het Inarijaervi, het 2 na grootste meer van Finland. Het loopt helemaal door tot aan de Russische grens.

Na een heerlijk ontbijt zijn we vanmorgen begonnen met een flinke wandeling langs de rivier de Juutuanjoki (ik verzin deze namen ook niet). Een rivier met vele stroomversnellingen.

De wandelroute ligt net buiten Inari, en om deze ook in de winter te kunnen lopen of skiën, staan overal lichtpaaltjes.

Na de wandeling zijn we naar het Sami museum in Inari gereden. De Sami, of Samen, zijn de bewoners van Lapland. Ze willen dus om een of andere reden geen Lappen genoemd worden, dat zien ze als een belediging. Lapland ligt verspreid over Noorwegen, Zweden, Finland en Rusland. De meeste wonen in Noorwegen, 50.000, in Zweden 20.000, in Finland 6.000 en in Rusland zo’n 1.800.

Binnen de Scandinavische landen hebben de Sami een aparte status, en een eigen parlement. In Rusland is Putin nog niet helemaal zover, maar dat komt vast nog wel [e-1f641] . Het museum was zeer interessant.

Morgen vertrekken we naar onze laatste bestemming van deze prachtige rondreis. We gaan naar Kuusamo, ruim 400 km naar het zuiden. De muggen vielen op deze locatie reuze mee, dus dat hopen we op de volgende dan ook maar.

• 21 Juli 2024 - 21:20

Nico:

weer mooi om te lezen en zo mee te leven en reizen Roel

• 22 Juli 2024 - 07:44

Jenny:

Ik ben benieuwd straks naar de foto’s. Zo dicht als jullie nu bij Rusland zitten [e-1f633]

• 23 Juli 2024 - 15:36

Joost:

Wat een prachtige reis maken jullie weer! Geniet ervan samen!