Dag 16 en 17 Alta - Honningsvaeg - Reisverslag uit Honningsvåg, Noorwegen van Roel Hoog - WaarBenJij.nu Dag 16 en 17 Alta - Honningsvaeg - Reisverslag uit Honningsvåg, Noorwegen van Roel Hoog - WaarBenJij.nu

Dag 16 en 17 Alta - Honningsvaeg

19 Juli 2024 | Noorwegen, Honningsvåg

Het is hier hoog zomer. In Alta is het in juli/augustus gemiddeld 13 graden, woensdag toen we aankwamen was het 26 graden. Over het weer mogen we dus niet klagen, en eerlijk gezegd mogen we nergens over klagen. We hebben een uitzonderlijk mooie vakantie.

Maar om op het weer terug te komen, gisteren gingen we helemaal door een meteorologische achtbaan. Bij ons vertrek gisterenmorgen uit Alta was het heerlijk zonnig weer, en al over de 20 graden. Toen we zo’n anderhalf uur gereden hadden zakte de temperatuur in een half uur van 26 naar 16 graden. Onderweg wilde Suzan bij een zilversmid kijken, en hij vertelde dat we veel geluk met het weer hadden. In juni hadden ze heel veel regen gehad en ook veel mist.

Toen we onderweg op een parkeerplaats bij een fjord lunchten was de temperatuur weer iets gestegen. 5 km voor Honningsvaeg, onze bestemming, reden we nog steeds met stralende zon een tunnel in, toen we er na 4 km uitkwamen reden we in dikke mist. Eer dat we in Honningsvaeg aankwamen was de zon weer terug. Maar toen we bij het hotel uitstapten waaiden we bijna uit onze schoenen, een hele gure wind. Nou ja, we zitten niet voor niets 30 km van de Noordkaap. Een rondreis door Scandinavië, altijd verrassend.

Vanmorgen zijn we naar het vissersplaatsje Gjesvaer, 15 km ten westen van de Noordkaap gereden. 35 km door niemandsland, in een steeds ruiger wordend landschap. In het vissersdorpje wonen ongeveer 180 mensen, en die wonen echt heel afgelegen. Tel daar nog het erbarmelijke winterweer bij en de donkere dagen, dan moet je een aardige doorzetter zijn om daar te blijven wonen.

We gingen in Gjesvaer met de boot een vogelsafari maken, ter compensatie van de eerder afgelaste Zeearend safari. We hoopten dus alsnog zeearenden te spotten. En we werden niet teleurgesteld. We zagen Zeearenden, Papegaaienduikers, Jan-van-Genten, Alken en nog veel meer. Als toetje hebben we ook nog zeehonden gespot. Allemaal zeer de moeite waard dus.

Daarna zijn we naar de Noordkaap gereden. Niet heel bijzonder, maar je moet er geweest zijn. Voor de vakantie hadden we echter wel andere temperaturen verwacht, het was weer dik boven de 20 graden. Dat is in de winter wel anders, dan mag je er alleen onder begeleiding naar de Noordkaap rijden.

Dit was onze laatste dag in het schitterende Noorwegen, morgen rijden we weer naar Finland. Ik hoor het zoemen van de muggen al.

• 19 Juli 2024 - 21:10

Nico:

Ik ben super benieuwd naar de foto's van al die vogels, wat een buitenkans voor jullie.

• 20 Juli 2024 - 07:06

Jenny:

Papegaaiduikers wil ik nog altijd graag een keer zien. Jullie zijn nu in het uiterste Noorden en Zuiden geweest. Heel bijzonder.

• 20 Juli 2024 - 13:01

Rita Wolters:

Wat een geweldige reis maken jullie. Verrassende weersomstandigheden. Geniet van jullie avonturen.. l.gr.

• 21 Juli 2024 - 19:28

Mirjam:

Geen vogelflats op de kop deze keer??[e-1f609][e-1f602]

Maar jullie hebben alles behalve een saaie reis! Het is weer erg leuk om met jullie mee te mogen reizen.