Dag 20 en 21 Inari - Ruka - Reisverslag uit Ruka, Finland van Roel Hoog - WaarBenJij.nu Dag 20 en 21 Inari - Ruka - Reisverslag uit Ruka, Finland van Roel Hoog - WaarBenJij.nu

Dag 20 en 21 Inari - Ruka

23 Juli 2024 | Finland, Ruka

Gisterenochtend vertrokken we vanuit de mooiste accommodatie waar we tot nu toe verbleven. Niet alleen de accommodatie was prachtig, maar er zat ook een ontzettend goed restaurant bij. En we hadden mazzel want dit was het enige verblijf waar ‘s avonds het diner bij inbegrepen was.

400 km door Finland rijden is een pittige bezigheid. De wegen zijn zeer goed (beter dan in Noorwegen), maar het is heel, heel veel bos. Afgewisseld met af en toe een meer.

Wat ons in Noorwegen opviel was dat er weinig openbare prullenbakken waren, maar ook nergens zwerfafval. Hoe ze het doen weet ik niet, maar het ziet er allemaal keurig uit. Dat is in Finland toch wel anders. Zaterdag stopten we op een parkeerplaats waar allemaal jerrycans tussen de bomen lagen, en gisterenochtend stond er een complete flatscreen tv op een parkeerplaats.

Ons nieuwe verblijf is een hotel, gecombineerd met een camping, midden in het bos (hoe kan het anders), en aan een meer. Een ideale plek voor muggen zou je zeggen, maar dat valt reuze mee.

En zo begonnen we vanmorgen aan onze laatste dag. We hebben een mooie wandeling gemaakt net buiten het dorp, 6,5 km op en neer met prachtige uitzichten. We kwamen nog langs een paadje dat naar beneden liep en uitkwam bij een zwemsteiger aan een meer. Maar we hebben het maar droog gehouden.

Daarna zijn we Ruka nog even ingereden, een echt wintersportplaatsje met veel hotels. En…., een skischans. Helaas was ie gesloten anders had ik nog een sprongetje gewaagd.

En zo hebben we het er weer bijna opzitten. Het was een prachtige rondreis, met vele hoogtepunten. Het weer was fantastisch, de eerste week begon wat aarzelend met één echte regendag, daarna werd het steeds beter met de laatste anderhalve week alleen maar zon met temperaturen van dik boven de 20 graden. En dan die avonden die maar niet donker werden. We hadden ons voorgenomen de middernachtzon nog een keer mee te maken, maar om 12 uur ‘s nachts waren bij ons iedere keer de luiken al gesloten.

Allemaal weer bedankt voor de leuke reacties, en we zien elkaar snel weer in Nederland.

• 24 Juli 2024 - 08:32

Jenny:

Bedankt voor je mooie beschrijving van de reis. Jammer dat het afgelopen is. Een hele goede terugreis gewenst.

• 24 Juli 2024 - 08:34

Arthur En Mirjam:

Het was weer mooi om jullie te mogen volgen met deze prachtige reis!! Geniet van jullie laatste dag en alvast een goeie terugreis[e-1f618]

• 24 Juli 2024 - 12:33

Nico:

En nu op weg naar het zonnige Nederland [e-1f609][e-1f31e]

• 24 Juli 2024 - 21:58

Herman:

mooie verslagen allemaal, leuk om ju;;ie zo te kunnen volgen, goede reis naar huis

• 06 Augustus 2024 - 09:24

Willy:

Dankjewel voor het mogen mee genieten van jullie reis. Ik heb ervan genoten :)