Dag 12 en 13 Mestervik - Reisverslag uit Mestervik, Noorwegen van Roel Hoog - WaarBenJij.nu Dag 12 en 13 Mestervik - Reisverslag uit Mestervik, Noorwegen van Roel Hoog - WaarBenJij.nu

Dag 12 en 13 Mestervik

15 Juli 2024 | Noorwegen, Mestervik

Om 8 uur zaten we gisteren al aan het ontbijt. Want er stond een dagje Tromsø op het programma, zo’n 75 km rijden. Dat betekent hier al gauw 5 kwartier on the road. Onderweg hadden we nog wat oponthoud i.v.m. een rendier op de weg. En deze weggebruikers haasten zich niet echt om wat ruimte te maken.

Tromsø wordt ook wel het “Parijs van het noorden” genoemd, dus de verwachtingen waren zeer hoog gespannen.

Om 11 uur hadden we een reservering voor de kabelbaan naar de berg Storsteinen. Vanaf 420 meter zouden we een prachtig uitzicht over Tromsø en de omliggende fjorden krijgen. En er was niets teveel gezegd, het uitzicht was adembenemend. Tromsø ligt op een eiland, en dat was van boven goed te zien. Het vroege opstaan was niet voor niets geweest.

Na een uurtje zijn we weer naar beneden gegaan, en naar het centrum van Tromsø gereden. Na anderhalve week platteland was het rijden in de stad wel even wennen. Nu is het woord druk in noord Scandinavië vrij betrekkelijk. Laten we zeggen, het was net iets drukker dan een gemiddelde koopavond in Geldermalsen.

Het bleek dat de winkels op zondag gesloten waren, alleen de tientallen souvenierwinkels waren open. En de indeling van die winkels is vrij voorspelbaar. Heel veel trollen en truien.

Tromsø is een leuk stadje, maar “Parijs van het noorden” is wat teveel van het goede.

Vandaag hadden we eigenlijk niets op het programma staan. En dat is niet echt erg, want het is schitterend weer. En op ons terras aan het water is het zeer goed toeven.

Na het ontbijt besloten we dan ook de ochtend daar luierend door te brengen.

Daarna hebben we nog een wandeling van 5 km rond een meertje gemaakt . En ik moet zeggen dat deze tocht wat avontuurlijker was als de wandeling van vorige week, er zaten een paar knap steile stukjes in. Veel klim en klouterwerk, dus toen we terugkwamen was er voldoende reden ons terras weer optimaal te benutten.

Ik zal nog een foto toevoegen die ik vannacht om 1 uur heb genomen, bij stralend zonlicht. Dat blijft toch fascinerend.

Morgen hebben we een pittige verplaatsing van 380 km. Dat betekent zo’n 5 en een half uur rijden. We gaan richting het noordoosten naar het plaatsje Alta.

• 16 Juli 2024 - 13:03

Jenny:

En het weer en de omgeving zijn allebei weer prachtig. Goede reis gewenst morgen.