Dag 10 en 11 Stonglandseidet - Mestervik - Reisverslag uit Mestervik, Noorwegen van Roel Hoog - WaarBenJij.nu Dag 10 en 11 Stonglandseidet - Mestervik - Reisverslag uit Mestervik, Noorwegen van Roel Hoog - WaarBenJij.nu

Dag 10 en 11 Stonglandseidet - Mestervik

13 Juli 2024 | Noorwegen, Mestervik

Ik heb het nog weinig over het weer gehad. We waren voor we vertrokken op het ergste voorbereid, maar het valt tot nu toe reuze mee. Tot heden hebben we eigenlijk pas één echte regendag gehad. Voor de rest af en toe wel een buitje maar dat tellen we niet echt mee. De temperatuur ligt meestal zo rond de 15 graden, maar bij zonnig weer tikken we de 20 aan. Bijzonder blijven ook de nachten, de hele nacht licht. Het valt niet altijd mee de slaapkamer helemaal verduisterd te krijgen.

Gisterenmorgen zijn we naar Nationaal Park Anderdalen gereden. Daar wilden we een wandeling van 5 km gaan lopen. Voor Suus gelijk een test hoe het met de lichamelijke conditie is. Tijdens de wandeling moesten we een hoogteverschil van 100 m. overwinnen.

Wat direct opviel was de absolute stilte tijdens de wandeling. Langs de route stonden om de zoveel meter paaltjes van plusminus 80 cm. Deze zijn voor in de winter, als er sneeuw ligt (en dat ligt er altijd). Hierdoor blijft het pad toch zichtbaar.

De route was prachtig, er was ook nog een kans dat we rendieren tegen zouden komen, maar helaas.

Het hotel, waar we gisteren zaten, wordt veel gebruikt door vissers. Er worden boten verhuurd en op de steiger staat een lange tafel om de vis schoon te maken. Gisteren zagen we dat er een vis van zeker anderhalve meter binnengebracht werd.

Vanochtend was het weer tijd voor een nieuwe verplaatsing, deze keer naar het vaste land, naar het plaatsje Mestervik. We hebben de afgelopen week alleen maar op eilanden gezeten, maar we zijn pas één keer per veerpont overgevaren. Voor de rest zijn de eilanden allemaal via bruggen verbonden, en daar zitten hele flinke tussen.

Vanochtend gingen we weer over zo’n brug bij het stadje Finnsnes. Vanaf de brug zagen we een schip van de Hurtigruten liggen, daar zijn we nog even naar toe gereden. We zagen daar een grappig schouwspel. Op de kade stond een koortje van het Leger Des Heils te zingen voor de passagiers van het schip. Misschien een leuke bijverdienste voor ons koor.

En nu zitten we onder de laatste zonnestralen op ons terras aan het fjord van het prachtige uitzicht te genieten. We verblijven hier 3 nachten, en dat worden 3 zonnige nachten.

• 14 Juli 2024 - 08:43

Jenny Ouburg:

Rust, ruimte, natuur, stilte. Woorden die in mij opkomen en waarbij ik denk hoe heerlijk dat is. Wij kunnen daar ook zo van genieten. Leuk om te lezen, de foto’s te zien en zo mee te reizen.