Dag 4 en 5 Kabelvaeg - Reisverslag uit Kabelvåg, Noorwegen van Roel Hoog - WaarBenJij.nu Dag 4 en 5 Kabelvaeg - Reisverslag uit Kabelvåg, Noorwegen van Roel Hoog - WaarBenJij.nu

Dag 4 en 5 Kabelvaeg

07 Juli 2024 | Noorwegen, Kabelvåg

Gisterenmorgen was het weer, laten we het zo zeggen, redelijk onstuimig. De Noorse goden hadden de hemelpoorten ruim opengezet.

Na twee flinke reisdagen een reden om het vandaag rustig aan te doen. We hebben ‘s morgens eerst wat boodschappen gedaan. De prijzen liggen hier gemiddeld een stukje hoger dan in Nederland. Maar ja, gegeten moet er worden. We treffen het hier, de dichtstbijzijnde supermarkt is maar een kilometer of 7 van ons huisje vandaan.

De regen werd gisterenmiddag wat minder, dus tijd voor wat actie. We hadden een bezoek gepland aan he Vikingmuseum in Bostad,zo’n 50 km rijden. Op het museumterrein is een reconstructie van een Vikinghoeve. Dit is een flink gebouw.Ook hebben ze nog een vikingboot nagebouwd.

Verder was er nog veel opgegraven rommel uit die tijd, maar ik kan niet zeggen dat het de archeoloog in mij naar boven bracht.

Gisterenavond heb ik nog wat stresstrainingen gedaan. Voetbal gekeken met slechte wifi, niet goed voor het hart. Maar de uitslag was goed.

Vanochtend scheen de zon weer volop. We zijn naar het prachtige vissersdorpje Henningsvaer gereden. Een mooi plaatsje met nog een ouderwetse vissershaven. Het dorpjeligt eigenlijk op verschillende kleine eilandjes. Het veld van de plaatselijke voetbalvereniging ligt ook op een apart eilandje. Heerlijk in het zonnetje op een terrasje aan de koffie gezeten.

En vanmiddag zijn we naar Svolvaer geweest, dit is de hoofdstad van deze regio. In de zoektocht naar plaatselijke gebruiken heb ik vanavond stokvis gegeten. Dit is gedroogde kabeljauw, overal hier in de buurt kom je grote houten stellages tegen waar de stokvis op gedroogd wordt.

Morgen rijden we wat verder naar het noorden, naar Vesteralen. Dit is de eilandengroep boven de Lofoten.

• 07 Juli 2024 - 21:11

Nico:

Ziet en klinkt er fantastisch uit, volgens mij een super mooie reis Suzan en Roel.

• 08 Juli 2024 - 14:14

Jenny :

Vis zal wel vaker op jullie menu komen te staan en dat is niet verkeerd. Met de boot naar het voetballen is weer eens wat anders. Goede reis gewenst vandaag en leuk om weer naar een nieuwe bestemming te gaan.