Dag 1 Iso-Vietonenmeer - Reisverslag uit Meltosjärvi, Finland van Roel Hoog - WaarBenJij.nu Dag 1 Iso-Vietonenmeer - Reisverslag uit Meltosjärvi, Finland van Roel Hoog - WaarBenJij.nu

Dag 1 Iso-Vietonenmeer

03 Juli 2024 | Finland, Meltosjärvi

En toen waren we in Finland.

Ik was eerst niet van plan een reisblog te doen, maar ik kan het niet laten.

3 weken gaan we rondreizen door Noord Scandinavië. Eerst Finland, dan een zeer kort verblijf in Zweden, daarna langs de kust van Noorwegen naar de noordkaap, en we eindigen weer in Finland.

We zijn gisterenmiddag al naar Rotterdam Airport vertrokken om daar te overnachten, we zouden vanochtend om 7 uur al opstijgen (met de nadruk op zouden). Nico en Jenny nog bedankt voor de brengservice.

Vanochtend tegen half 5 opgestaan, maar dat had dus wel iets later gekund, 2 uur vertraging. Maar geen ramp we hebben tenslotte vakantie. Ik verbaasde me dat er maar een man of 50 bij de gate zaten, maar meer werden het er niet. Het vliegtuig was nog niet voor een derde gevuld. Geen klimaat neutrale vlucht dus.

We zouden, via een tussenlanding in Savonlinna, naar Rovaniemi vliegen, maar in het vliegtuig kregen we te horen dat de tussenlanding geschrapt was. Dus daar hadden we de 2 uur vertraging weer goedgemaakt. Er zijn boven Savonlinna trouwens geen mensen uit het vliegtuig gegooid.

Op het vliegveld de auto opgehaald, een Toyota Yaris automaat, alweer een meevaller.

Ons eerste doel was Santa Claus Village in Rovaniemi, de woonplaats van de kerstman. Maar daar hadden we het snel gezien, wat een toeristisch hotspot. Ik wil het niet helemaal vergelijken met Las Vegas, maar het kwam wel in de buurt. We zijn er wel over de poolcirkel heengestapt, die op een plein was getekend.

Daarna nog wat boodschappen gedaan en doorgereden naar ons huisje aan het Iso-Vietonen meer. Hier liepen we toch wel tegen een probleempje aan. Bij het inchecken vroeg ik of we ook wat konden eten vanavond, maar dat ging niet. Als je wilde eten moest je dat van tevoren reserveren, dat wist de reisorganisatie. Een communicatiefoutje dus. Het dichtstbijzijnde restaurant was maar 45 km rijden.[e-1f644]

Maar toen we in het huisje waren kwam de beste brave man een paar worstjes en een pie brengen. Probleem opgelost dus.

De worst ga ik zo op de gril bij het meer klaarmaken, als ik tenminste niet wordt doodgestoken door de muggen. Maar verder zitten we hier prachtig.

Toch al weer een hoop avonturen meegemaakt op één dag. Morgen reizen we door naar Kiruna in Zweden.

• 03 Juli 2024 - 18:04

Nico:

[e-1f60b] worstjes met pie

• 03 Juli 2024 - 20:04

Hetty&Gerrit:

Wat leuk: weer een echte Roel-blog! Wij genieten op afstand mee van jullie reis[e-1f9f3]

• 03 Juli 2024 - 20:51

Mirjam:

Al een hoop beleefd zo op de eerste dag[e-1f605] Leuk om jullie weer te gaan volgen. X

• 04 Juli 2024 - 11:13

Herman:

mooi verslag weer, ga zo door en geniet van jullie reis