Dag 20 Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Roel Hoog - WaarBenJij.nu Dag 20 Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Roel Hoog - WaarBenJij.nu

Dag 20 Kaapstad

03 November 2019 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Nog even over het rugbyshirt van Gillian, dat redde mij van een bijna aanranding. Gisterenavond was het in Kaapstad natuurlijk een uitgelaten stemming na het behalen van de wereldbeker.
In het restaurant waar we aten zat een rugby supporter die na de finale duidelijk niet meer gestopt was met drinken.
We hadden hem al de trap op boven naar het toilet zien gaan, en wachtten vol spanning op zijn terugkomst de trap af. Wonder boven wonder kwam hij heelhuids beneden. Hij startte toen een tournee langs alle tafeltjes en begon heel enthousiast, vooral de mannen, af te lebberen. Toen hij bij onze tafel kwam kon ik hem heel snel op het shirt van Gillian wijzen, waardoor zijn volle aandacht naar hèm uitging. Zo heb ik het gelukkig behoorlijk droog kunnen houden, Gillian iets minder.

Vanmorgen was het bewolkt, en de Tafelberg lag onder een dik wolkendek. We besloten dus maar naar het aquarium te gaan, wat ook heel leuk was. Maar toen we na anderhalf uur later buiten kwamen was het weer helemaal opgeklaard.
Maar helaas hadden we geen tijd meer om naar de Tafelberg te gaan, want om 15.00 uur moesten we met de boot naar Robben Eiland mee.
Toen we met de boot vertrokken waren er behoorlijke golven. Maar we kwamen ongeschonden op Robben Eiland aan.
Het eerste gedeelte reden we met de bus over het eiland langs historische plaatsen. Daarna werd de rondleiding overgenomen door een voormalig politiek gevangene van Robben Eiland. Deze man was een zeer bekwaam verteller. Maar toch, ondanks de nare herinneringen die hij aan het eiland heeft, met de nodige humor. Hij kon het niet laten de Engelsen in het gezelschap te herinneren aan de rugby wedstrijd van gisteren.
Op een gegeven moment kwamen we bij de barak waar Nelson Mandela 18 jaar gevangen heeft gezeten. Binnen hebben we ook de cel van Mandela gezien. Een akelig klein hokje met een emmer om de behoefte op te doen, maar natuurlijk ook een historische plaats. We vonden het allemaal zeer indrukwekkend.
Op de terugweg naar Kaapstad was de oceaan nog een stuk stormachtiger geworden. Een bemanningslid was druk in de weer plastic zakjes uit te delen. Maar gelukkig hebben wij de kostelijke lunch van vanmiddag binnen kunnen houden.
Tsja beste vrienden, dat was het dan bijna. Morgen het laatste verslag. We gaan dan met de auto de Kaaproute naar o,a, Kaap de Goede Hoop rijden. Nog één dagje genieten van dit prachtige land.

• 03 November 2019 - 22:27

Nico:

bij ons was het op de tafelberg ook een enorme weeromslag in korte tijd van totaal in de mist naar een geweldig zonnig uitzicht

morgen wordt ook leuk, waren ook veel bavianen in de buurt van de kaap

ben al enorm benieuwd naar de foto's :-)

• 04 November 2019 - 07:39

Mirjam:

Robbeneiland lijkt me inderdaad een hele bijzondere, indrukwekkende ervaring..... Mooi dat jullie daar geweest zijn.
    Laatste dag alweer, maak er weer een mooie van!!!
    X

• 04 November 2019 - 07:40

Mirjam:

Oooooh sorry!!!! Het bericht wilde maar niet verzenden....dacht ik....
    Dit was geen schreeuw om aandacht ofzo hoor!

• 04 November 2019 - 07:55

Jenny:

Alweer de laatste dag van jullie reis. Maak er een mooie dag op het uiterste puntje van Afrika.

• 04 November 2019 - 13:06

André :

Dank voor het dagelijkse verslag, want zo toch een beetje met jullie mee kunnen reizen. Goede reis terug!

• 04 November 2019 - 21:13

Willy:

Stiekem toch wel benieuwd of Gillian nog wel vriendjes met je is gebleven :)
    Nog één dagje genieten en vele jaren nagenieten! Goeie reis!