Dang 6 en 7 Medan - Jogjakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Roel Hoog - WaarBenJij.nu Dang 6 en 7 Medan - Jogjakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Roel Hoog - WaarBenJij.nu

Dang 6 en 7 Medan - Jogjakarta

27 April 2018 | Indonesië, Jogjakarta

Vandaag 2 dagen in één verslag, want gisteren was een dag zonder al te veel hoogtepunten. We hadden namelijk een reisdag. We zijn van Medan via Jakarta naar Jogjakarta (Java) gevlogen. En we hebben afscheid genomen van Sumatra en onze fantastische gids Maïl.
Van Medan naar Jakarta verliep keurig volgens schema, maar de vlucht van Jakarta naar Jogjakarta vertrok met 3 uur vertraging. Dat betekende dat we i.p.v. half 3 pas om half 6 bij ons hotel waren. En dan zit de dag er al weer een eind op, want om 6 uur is het donker.
Vandaag hadden we onze eerste vrije dag, het was ook gelijk de warmste tot nu toe.
We wilden vanochtend wat bezienswaardigheden in Jogjakarta bekijken om daarna vanmiddag lekker aan het zwembad te liggen.
Toen we rond half 10 vertrokken was het al zeer warm. Er waren al wat riksja en becak bestuurders naar ons toe gekomen om hun diensten aan te bieden, maar na zo’n 500 meter lopen kwamen we er achter dat het toch we heel erg warm was.
Toen er dan ook opnieuw 2 becak bestuurders naar ons toe kwamen, werd het toch wel interessant om te weten wat dat moest kosten. Nou, ze wilden ons langs diverse bezienswaardigheden rijden voor 100.000 roepia. Dat komt dus neer op een bedrag van Eur 5,85 voor 2 becaks. Nou daar hoefde de familie van ‘t Hoog niet lang aan te rekenen, de becak in.
We zijn eerst naar een galerie geweest waar je Batik kunst kon kopen gemaakt door studenten van de kunstacademie. We kregen uitleg hoe een en ander gemaakt wordt. Er waren echt prachtige schilderijen bij, Dian en Eric hebben er één gekocht en wij ook.
Daarna zijn we naar de Kraton gereden, gebouwd rond 1750, en de residentie van de huidige sultan van Jogjakarta. En vandaag was ik 3 keer de pineut. Ik werd door moeders gevraagd om op de foto te gaan met hun kinderen. Leuk voor mijn ego, sneu voor de kinderen.
Tegen lunchtijd vroeg ik onze chauffeurs of ze ons bij een restaurant konden brengen. Maar ja, de communicatie met deze mannen is niet zo makkelijk, en zo kwamen we in een poepsjiek restaurant terecht. Echt één waar we anders zelf nooit naar binnen zouden gaan. Maar we hebben er wel heerlijk gegeten.
Verder zijn we nog in een zilverwinkel geweest, en op een markt. Tijdens het rijden hebben we heerlijk genoten van het Indonesische verkeer, en van de uitlaatgassen. Gelukkig rijden ze in Jogjakarta iets minder roekeloos als in Medan.
En zo werden we weer rond half 3 afgeleverd bij ons restaurant. Daarna hebben we heerlijk aan het zwembad geluierd. Is ook wel eens een keertje lekker.
Morgen moet één van de hoogtepunten van onze reis worden, al moet ik zeggen dat het tot nu toe al een aaneenschakeling van hoogtepunten is geweest. Dan gaan we fietsen naar de Borobudur tempel.

• 28 April 2018 - 12:28

Gerda Van Wijk:

Weer leuk op de hoogte. Ben benieuwd naar het kunstwerk.

• 29 April 2018 - 17:41

Nico:

Bizar elke keer weer als je merkt hoeveel het besef van bedragen in de wereld kan verschillen.