Dag 8 Sukhothai - Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Roel Hoog - WaarBenJij.nu Dag 8 Sukhothai - Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Roel Hoog - WaarBenJij.nu

Dag 8 Sukhothai - Chiang Mai

12 Juni 2016 | Thailand, Chiang Mai

Om half 12 werden we vanochtend bij de receptie van ons hotel met de mini bus opgehaald. Tegen half 1 waren we op het station van Phitsanulok, een uur voordat onze trein zou vertrekken.
En het was weer prachtig. Een paar minuten voor er een trein arriveert komen overal spoorwegbeambten in verschillende soorten uniformen te voorschijn. De één blaast zenuwachtig op een fluit, de ander staat met een vlag. Dit keer hadden we er ook nog een die met een draadloze microfoon, alsof hij presentator van een groot showprogramma was, midden op het perron een heel verhaal begon af te steken.
Een andere medewerker, die ons even van te voren had geïnformeerd waar en hoe laat onze trein zou vertrekken, moest een ietwat corpulente dame de trein in helpen. Nou is de instap van een Thaise trein ietwat hoger dan in Nederland. Dus dit werd een hoop gesjor en getrek. Toen hij de trein weer uitkwam, knipoogde hij naar ons en acteerde alsof hij het in zijn rug had. Prachtig.
Nu doe ik wel een beetje lacherig over de Thaise spoorwegen, maar alles is prima geregeld. De mensen zijn, zoals bijna de hele Thaise bevolking, erg vriendelijk en behulpzaam.
We hebben steeds gereserveerde plaatsen in de trein, en ruim voor de trein aankomt vragen ze je kaartje, en geven ze aan waar je treinstel ongeveer zal stoppen.
Dit keer vertrokken we maar met een half uur vertraging richting Chiang Mai, voor een reis van 6 uur.
Reizen met de trein is in Thailand verder zeer comfortabel. Airco, eten en drinken. Dit is echter wel 1e klasse, als je naar de 2e klasse loopt is het iets anders.
Een klein nadeel is dat de machinist voor iedere spoorwegovergang toetert. En aangezien ik het idee heb dat de Thai overal zelf overgangen creëren wordt er soms om de 30 seconden getoeterd. Het zal mij benieuwen als we later deze week met de slaaptrein terug naar het zuiden gaan. Dat wordt oordoppen meenemen.
Na 3 uur reizen konden we zien dat het landschap veranderde, we gingen de bergen in en er kwam meer begroeiing. Dit hield ook in dat de snelheid van de trein een stuk lager werd.
Om 8 uur waren we in Chiang Mai. En 10 minuten later met de taxi in het hotel.
Op advies van de receptioniste zijn we nog naar de "Sunday Market" geweest. Was in de oude binnenstad, is echt nog een ommuurde vesting. Chiang Mai is een veel leukere stad dan Bangkok.
Morgen de stad in, waarschijnlijk weer op de fiets.

• 12 Juni 2016 - 20:36

Delphine:

Hallo Suzan en Roel, Wat een mooie reis en wat kun je leuk schrijven .... vooral de houding op de fiets naarmate de fietstocht duurt.... hahaha ik zie het al helemaal voor me....
    En dan de reislijdster.. Roel, heb je het haar zo moeilijk gemaakt??? Arme vrouw.... wat zal ze geleden hebben... (heb t echt met haar te doen....' (mooie foto´s ook!!' )
    Ik wens jullie nog heel veel plezier en mooie dagen toe en zal jullie verhalen volgen...
    Fijne vakantie nog, tot in september...
    Liefs, Delphine

• 13 Juni 2016 - 13:04

Mirjam:

Hé wereldreizigers! Wat ontzettend leuk om weer een beetje met jullie mee te kunnen reizen. Erg leuk zoals je je verslagen opschrijft. Ik denk dat ik een beelddenker ben, want zie alles helemaal voor me.

• 13 Juni 2016 - 13:07

Vooral zoals ik Roel met de oren tussen de kniëen op de fiets zie zitten :-)
    Hele fijne vakantie nog en we kijken alweer uit naar jullie komende verslagen.

Liefs Arthur en Mirjam

• 13 Juni 2016 - 17:58

Wim:

dag suzan en roel,

jullie fietsen wat af, beloofd straks wat voor in nederland
    maar zover is het nog lang niet!