Dag 23 Te Anau - The Catlins - Reisverslag uit Owaka, Nieuw Zeeland van Roel Hoog - WaarBenJij.nu Dag 23 Te Anau - The Catlins - Reisverslag uit Owaka, Nieuw Zeeland van Roel Hoog - WaarBenJij.nu

Dag 23 Te Anau - The Catlins

11 December 2017 | Nieuw Zeeland, Owaka

Gisteren vanuit het indrukwekkende Fjordland vertrokken richting The Catlins. Dit is een zeer dunbevolkt gebied in het zuidwesten.
De route er naar toe was weer zeer mooi, want die liep grotendeels langs de zuidkust. Kilometers zandstrand, dan weer steile kliffen. Aan deze kust komen ook zeeleeuwen en pinguïns voor.
Bij één van de eerste stranden waar we stopten hadden we geluk. Daar zagen we een zeeleeuwen stel, en we konden ze redelijk dicht benaderen. Er wordt gewaarschuwd nooit dichter dan een meter of 10 te komen. En dat lijkt me niet onverstandig, want vooral de mannetjes zijn flinke knapen.
Het was gisteren een behoorlijk winderige dag, en dat maakt het gelijk een stuk frisser. We zitten hier tenslotte zo’n 4.800 km van Antarctica vandaan.
De eindbestemming was gisteren de Greenwood Farm van Allan en Hellen-May. We werden, zoals gewoonlijk hier in Nieuw-Zeeland, zeer vriendelijk ontvangen. Hellen-May had al een restaurantje in Owaka, het dichtstbijzijnde dorp op 11 kilometer, voor ons besproken. Daar hebben we heerlijk gegeten. Het restaurantje lag midden in het dorp, en ik denk dat in die anderhalf uur dat we er gezeten hebben, er niet meer dan 3 auto’s zijn voorbijgereden.
Vanochtend moesten we al vroeg bij het ontbijt verschijnen, want Allan zou met ons een rondje over de landerijen maken, en het één en ander over zijn bedrijf vertellen. Met zijn auto hebben we een rondje gemaakt. Allan houdt schapen en, een van mijn favoriete dieren, de Black Angus (ik bedoel dan op m’n bord).
Het valt me op dat mensen in Nieuw Zeeland tot op zeer late leeftijd werken. Ik schatte Allan tussen de 70 en 75 jaar, en hij was nog volop in de running. Hellen-May vertelde dat het vandaag haar laatste werkdag als onderwijzeres was, en zij is niet veel jonger. Het restaurant waar we gisteren aten was pas overgenomen door mensen van rond de 70. We zullen maar niet te veel klagen over de pensioenleeftijd in Nederland.
Na de rondleiding van Allan zijn we vanochtend richting de oostkust naar Dunedin vertrokken. De 2e stad van het Zuidereiland, met zo’n 130.000 inwoners.

• 11 December 2017 - 15:30

Wimenanny:

prachtig die zeeleeuwen in de vrije natuur

• 11 December 2017 - 15:41

Rita E Theo:

Geniet nog maar even van naruur en lekker eten, over wijn nog maar niet gesproken.

Wij zitten hier nu al twee dagen met hevige sneeuwval. Code oranje.
    Groeten uit een dik besneeuwd Buren.