Dag 16 Lovina - Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Roel Hoog - WaarBenJij.nu Dag 16 Lovina - Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Roel Hoog - WaarBenJij.nu

Dag 16 Lovina - Ubud

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Roel

06 Mei 2018 | Indonesië, Ubud

Vandaag weer een reisdag, we zijn van Lovina naar Ubud gereden. Een afstand van 70 km, maar toch zo’n 2,5 uur rijden.
We werden pas om 11 uur opgehaald dus er kon eerst nog even worden gezwommen.
Onze eerste stop was bij de Gitgit waterval. Toen we uit het busje stapten kwam er gelijk een gids naar ons toe, en in eerste instantie was ik daar niet zo van gediend. Maar toen ik met hem aan de praat raakte veranderde dat.
Hij vertelde dat de mensen die op Bali in de bergen wonen eigenlijk aan hun lot worden overgelaten. Er gaat sowieso bijna geen geld vanuit de regering in Jakarta naar Bali, omdat ze vinden dat er in Bali genoeg aan het toerisme verdiend wordt. Alleen, de bergbevolking profiteert daar niet van mee. Hij vertelde dat hij geen onderwijs had genoten, omdat dat er gewoonweg niet was. Voor een bezoek aan de waterval vragen ze nu 50.000 Roepia (= 3 euro) entreegeld p.p.. Van dat geld wordt geprobeerd onderwijs en ouderenzorg op te zetten. Onderweg naar de waterval verkochten kinderen (zijn eigen dochter liep er ook bij) armbandjes. We hebben er, zeer tegen onze principes, ook een paar gekocht. Het was tenslotte voor het goede doel.
Ik vroeg hem waarom hij geen gids bij een reisorganisatie is geworden, hij sprak tenslotte beter Engels als de chauffeurs die wij tot nu toe hebben gehad. Hij wordt echter nergens aangenomen omdat hij geen papieren heeft. Maar hij bleef positief ingesteld, en zei dat ze geluk hadden dat ze de waterval hadden.
Daarna zijn we naar de Pura Ulun Danu tempel gereden. Deze hindoeïstische tempel is wereldberoemd en zie je vaak op plaatjes terug. De tempel is ook te zien op een Indonesisch bankbiljet.
Maar het hoogtepunt was een bezoek aan Best to Buddha. Dit is de zilverwinkel van de ex-ontwerper van Buddha to Buddha, wie kent het niet. Ik had er nog nooit van gehoord, maar de dames waren er zeer enthousiast over. Dus er zijn nog wat sieraden gekocht, en volgens de dames veel goedkoper dan in Nederland.
En nu zitten we in Ubud, een zeer toeristisch maar wel gezellig plaatsje.
Bali is wat dat betreft echt een cultuurschok. Het is heel anders dan Java. Dat is net zo iets als Amsterdam vergelijken met Staphorst.
Morgen gaan we weer lekker fietsen, in de omgeving van Ubud.

• 06 Mei 2018 - 20:14

Buddha to Buddha

Roel, Roel toch.

• 07 Mei 2018 - 08:40

Gerda Van Wijk:

Vrouwen en sieraden, goede combinatie. Zeker als het koopjes zijn van dit wereldberoemde merk! Ben benieuwd wat er is ingeslagen.

• 07 Mei 2018 - 08:43

Yvon:

Valt mij wel een beetje tegen dat je het merk Buddha to Buddha niet kon Roel.
    Dan heb je mijn armband, ring en oorbellen nooit goed bekeken.
    Jammer dat ik het niet wist, anders had ik ook een bestelling door gegeven..........