Dag 21 en 22 Te Anau/Mllford Sound - Reisverslag uit Milford Sound, Nieuw Zeeland van Roel Hoog - WaarBenJij.nu Dag 21 en 22 Te Anau/Mllford Sound - Reisverslag uit Milford Sound, Nieuw Zeeland van Roel Hoog - WaarBenJij.nu

Dag 21 en 22 Te Anau/Mllford Sound

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Roel

09 December 2017 | Nieuw Zeeland, Milford Sound

Gisteren zijn we van Wanaka naar Te Anau gereisd, een reis zonder al te veel grote hoogtepunten. Nu zijn we natuurlijk de afgelopen weken wel heel erg verwend.
Vandaag gingen we vanuit Te Anau een dagtrip maken naar Milford Sound, 120 km maar een reistijd van 2 uur. Milford Sound is een fjord dat o.a. decor is geweest in Lord of the Rings.
Onderweg er naar toe, waren er al zoveel prachtige uitzichten dat we totaal 3 uur over de rit deden. En alhoewel het weerbericht voor vandaag niet best was bleef het onderweg droog. Eenmaal in Milford Sound aangekomen eerst maar een koffie gedronken.
Om 12 uur moesten we ons melden voor de boot. Het bleek dat de boot die geboekt was met storing te kampen had, dus moesten we met een andere boot mee. Deze vertrok wat later.
Toen we de boot opliepen, gingen de hemelpoorten open, en kwam het in bakken naar beneden. Op zicht niet zo vreemd, want het regent 250 dagen per jaar in Milford Sound. De wolken van zee blijven voor de bergen hangen, en het is dus vaak prijs. Er valt jaarlijks tussen de 7 en 9 meter regen.
Maar zoals onze piloot van de week al zei, het hoort bij Milford Sound. Want mooi zonnig weer past daar niet. En bij die regen zie je overal honderden watervallen te voorschijn komen, het water valt langs de gigantisch hoge rotsen naar beneden, en klettert dan in het water.
We hebben het grootste gedeelte van de reis de regen getrotseerd, in de keiharde wind en de heftige regen hebben we zoveel mogelijk foto’s en film proberen te maken. Het was een adembenemende belevenis. Op sommige plekken waaide het zo hard, dat het gewoon onmogelijk was te filmen. Gelukkig werd de regen na een half uur wat minder, en was het af en toe zelfs eventjes droog.
Op de terugweg werden we gedropt bij het Milford Discovery Centre & Underwater Observatory. Dit is een soort drijvend museum, waarin je 10 meter onder water kunt komen. Je ziet dan al het waterleven in het fjord. Eigenlijk het tegenovergestelde van een aquarium, de vissen zwemmen vrij en wij zaten opgesloten.
Het was een ongelofelijk mooie dag, met heerlijk slecht weer. Je voelt je zo klein als je tussen die honderden meters hoge bergen doorvaart. En de enorme kracht van het water is gigantisch als je met de boot onder aan zo’n waterval ligt.
Toen we vanavond terugkwamen in Te Anau was het droog weer en scheen de zon.
Morgen gaan we naar The Catlins, weer een prachtig gebied langs de zuidkust. De route er naar toe loopt grotendeels langs de kust, en we hopen daar nog zeeleeuwen, pinguïns of dolfijnen te spotten.
Eergisteren is het niet gelukt om foto’s van onze helikoptervlucht te uploaden misschien dat het vandaag wel lukt.

• 09 December 2017 - 10:04

Nico Ouburg:

Juist de natuur elementen maken het extra indrukwekkend en het is een fabel dat je mooi weer nodig hebt voor mooie foto's. Het bewijs is al geleverd met wat je vandaag aan ons laat zien.

Morgen koor, maar we slaan ons er wel doorheen.

Nico

• 09 December 2017 - 11:05

Jenny:

Wat had ik er graag bij willen zijn om al dat natuurschoon en natuurgeweld in het echt te mogen zien en te ervaren. Mooie herinneringen blijven altijd.
    Hier is het echt winter en morgen krijgen we nog meer sneeuw. Dat vind ik ook mooi (als ik niet erdoor heen moet tenminste).

Gr. Jenny

• 10 December 2017 - 14:32

Willy Roberti:

Lord of the Rings thuis nog maar eens kijken zou ik zeggen! Schitterend! Hier ligt inmiddels een pak (je)sneeuw! Kerstboom staat, dus een super traditioneel kerstgevoel....

• 10 December 2017 - 21:05

Henny:

Superleuk om jullie te volgen..En Roel je kan heel leuk schrijven!
    Goede reis verder en blijven genieten.