Dag 18, Lake Louise - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Roel Hoog - WaarBenJij.nu Dag 18, Lake Louise - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Roel Hoog - WaarBenJij.nu

Dag 18, Lake Louise

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Roel

13 Juni 2015 | Canada, Lake Louise

Toen we vanochtend wakker werden was het zwaar bewolkt. Het zag er niet goed uit. En voor we gingen ontbijten regende het al. We hebben toen na het ontbijt maar lekker even bij de open haard zitten internetten. Want was het de afgelopen dagen steeds rond de 25 graden, vanochtend was het maar 6. En het weer zou ons vandaag nog meer verrassen.
Rond een uur of elf kwam het zonnetje er door en we zijn toen naar het visitors centre van Lake Louise gegaan om informatie te vragen voor een leuke wandeltocht. Er was een wandeling van het meer naar een blokhut, Teahouse genoemd, die behoorlijk "easy" was. De route was 3,5 km heen en 3,5 km terug. Dus wij naar de parkeerplaats bij het meer gereden, maar die stond al bomvol. Gelukkig zitten wij met onze lodge vlakbij het meer dus hebben we de auto daar maar neergezet. Toen we om 12 uur gingen lopen was het nog steeds maar 7 graden, maar met het zonnetje erbij was het heerlijk weer. Dan maar iets dikker aankleden. Na een paar honderd meter begon het pad al te stijgen. En ik kwam er achter dat de medewerker van het visitors centre een andere opvatting over "easy" had dan wij. Het pad begon te stijgen, behoorlijk steil, en daar kwam geen verandering meer in.
Na een uurtje werd het in eens weer bewolkt, en het begon behoorlijk te hagelen. Gelukkig hield het snel op, want de hagel ging over in sneeuw. We hadden ons echter goed voorbereid, en onze dikke jassen meegenomen, we waren goed warm aangekleed. Doordat we steeds hoger kwamen werd het ook steeds kouder. We hebben mensen in een korte broek en een shirtje zien lopen, en volgens mij hadden ze het niet echt naar hun zin. De laatste 800 meter waren echt heel steil, en het sneeuwde maar door. Het zicht was ook heel beperkt. Maar we kwamen bij de blokhut. Die zat natuurlijk al bomvol met schuilende mensen. Maar toen we een minuut of 10 binnen waren hield het op met sneeuwen en kwam de zon weer net zo snel te voorschijn als hij verdwenen was.
Er kwam wat ruimte in de blokhut, en we hebben heerlijk warme chocolademelk met scones op. Alles werd bereid op een hout gestookt fornuis.
De omgeving bij de blokhut zag er in de zon plotseling heel anders uit. De blokhut lag aan het Lake Agnes, het zoveelste schitterende meer. Overal liepen squirrels, een soort eekhoorn, rond. Hondsbrutaal en razendsnel.
Je zult het geloven of niet, maar de terugtocht ging een stuk makkelijker. En het zonnetje bleef gelukkig ook schijnen.
Ik heb vanavond op internet nog even gezocht hoe hoog de blokhut ligt. Dat is 2.100 meter, en Lake Louise op 1.700. Moesten we in 3,5 km dus 400 meter omhoog. Ik heb boven bij de blokhut nog een foto van Lake Louise gemaakt, dan is te zien dat het een aardig eindje omhoog was.
Zo weer genoeg geklaagd voor vandaag. Morgen gaan we naar onze laatste bestemming, Banff. Maar 60 km rijden.

• 18 Juni 2015 - 22:03

Lieke:

Hahaha! Ja die kleine hike wordt blijkbaar standaard onderschat! Mijn moeder haakte na 100 meter al af. Toen (25 jaar geleden... Yikes!) was het loeiheet. Toen ook banff en Jasper gedaan. Daar ga ik zo over lezen :-)