Dag 7, Tofino - Reisverslag uit Tofino, Canada van Roel Hoog - WaarBenJij.nu Dag 7, Tofino - Reisverslag uit Tofino, Canada van Roel Hoog - WaarBenJij.nu

Dag 7, Tofino

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Roel

02 Juni 2015 | Canada, Tofino

Vanochtend na het ontbijt een wandeling langs het strand gemaakt. Het is vandaag een bewolkte dag, maar droog.
Tegen half 12 zijn we naar Jamie's Whaling Station vertrokken, voor het grote avontuur (voor ons teminste).
Daar aangekomen werden we in een "Cruiser suit" gehesen. Na ook nog een muts en handschoenen te hebben ontvangen, leek het me vrij onmogelijk dat we het op wat voor manier dan ook nog koud konden krijgen. Alle lichaamsdelen waren compleet van de buitenwereld afgesloten. Bovendien stond de suit me ook nog buitengewoon goed (mij staat ook alles).
Daarna liepen we, zover dat met deze kleding mogelijk was, naar de zodiac.
Het was niet al te druk, dus konden we met zijn tweeen op een bankje. Na rustig de haven te zijn uitgevaren gaf schipper Chris vol gas. In de baai ging het nog wel, maar eenmaal op volle zee werden we aardig door elkaar geschud. Maar wel een sensationeel gevoel. Chris stelde voor om op zoek te gaan naar Killer Whales (Orka's). Deze worden rond Tofino maar enkele keren per maand aangetroffen.
Na een uur varen (en nog steeds niet zeeziek) nog geen haring gezien. Chris zei dat het langzamerhand tijd werd, i.v.m. de benzine, om terug te keren. Hadden wij weer.
We waren nog maar net omgedraaid toen 100 meter voor ons plotseling een straal water de lucht in spoot, en jawel, een hele groep Orka's. Een schitterend gezicht om deze kolossale dieren in de vrije natuur te zien. Fotograferen en filmen viel niet mee. Omdat ze aan het jagen waren kwamen steeds 1 a 2 minuten boven water om daarna weer 5 minuten onder water te verdwijnen.
Maar de expeditie was in ieder geval geslaagd.
Toen we verder gingen stuurde Chris ook nog langs een kolonie zeeleeuwen. Ook prachtig om te zien, maar allemachtig wat stinken die beesten.
Of het allemaal niet genoeg was kwamen we iets verder een zeeotter tegen, die lag rustig op zijn rug met een steen op zijn buik schelpdieren kapot te slaan. Het is vrij ongebruikelijk dat zeeotters zo ver de zee in gaan.
Weer een kwartiertje later kwamen we nog een groep orka's tegen. Schipper Chris had het nog niet eerder meegemaakt, 2 groepen Orka's op een dag. Kortom, het was dus genieten geblazen vandaag.
Vanavond heerlijk gegeten in Tofino. Een taai volkje die Canadezen, bewolkt weer en 13 graden en ze zitten gewoon buiten op het terras te eten (wij natuurlijk binnen)
Waarschuwing, de foto's van vandaag kunnen als schokkend worden ervaren.

Oh ja, en op verzoek van Laura een foto van ons vervoermiddel.

• 02 Juni 2015 - 08:12

Yvon:

Echt leuke verslagen schrijf je Roel, je maakt mij hier wel helemaal gek mee.
    bewaar de reis dus maar goed, wie weet over een paar jaar ga ik ook.
    Het klinkt echt fantastisch allemaal.

• 02 Juni 2015 - 08:24

Wim En Anny:

Hallo allebei.
    Volgens mij kunnen jullie zo met de laatste mode mee.
    Wel een geweldige ervaring.
    De tijd vliegt wel voorbij he!!!!
    Wij gaan vandaag tegen windkracht veel in fietsen
    G.

Groetjes van Wim en Anny

• 02 Juni 2015 - 11:35

Jenny:

Wat een mazzel hebben jullie gehad. Mooi om te zien. Dat is toch heel wat anders dan een orka in het Dolfinarium. Roel eerlijk gezegd vind ik het pak Suzan beter staan. Het kleedt bij jou minder goed af! Wat leuk om jullie zo te kunnen volgen.

• 02 Juni 2015 - 20:43

Joost De Deugd:

Wat een prachtige reis zijn jullie aan het maken! Om jaloers op te worden.
    Leuk om jullie zo te kunnen volgen op deze reis.

Geniet ervan!

gr. Joost